Nieuwsbrief
Inloggen
v

History AMT

AMT, wat staat voor Aluminium Model Toys, werd in 1948 opgericht door advocaat West Gallogly, in Michigan. In de vroege naoorlogse periode waren nieuwe auto’s moeilijk verkrijgbaar en bleven ze niet lang op voorraad. Het concept van ‘promotiemodellen’ voorzag in een miniatuur, driedimensionale weergave van de daadwerkelijke auto, iets dat potentiële kopers konden zien en aanraken als ze in een lege showroom stonden. Naoorlogs aluminium was goedkoop te verkrijgen en de connecties van Gallogly met Ford resulteerden in de productie van een replica van de Ford Tudor Sedan uit 1948 als promotiemodel. Gegoten op schaal 1/25 en geschilderd in de Ford-kleuren die op voorraad waren, werd het aan Ford-dealers aangeboden en werd het een waardevol verkoopinstrument. Ironisch genoeg zou het eerste aluminiumproduct van AMT het laatste zijn.

 

Tijdens de kinderjaren van het bedrijf bedacht de vroege AMT-medewerker George Toteff het gereedschapsontwerp van de 'glijdende pijler', waardoor de productie van complexere vormen (zoals miniatuurautocarrosserieën) uit plastic en uit één stuk mogelijk werd. De overstap van aluminium naar kunststof maakte een snellere productie mogelijk, maakte dure verf overbodig en verlaagde de kosten. De lagere kosten van plastic promotiemodellen transformeerden ze van dure verkoopaccessoires voor dealers naar relatief goedkope weggeefartikelen.

 

AMT bleef tot ver in de jaren vijftig promotiemodellen en speelgoedauto's met vliegwiel produceren. In 1953 brachten ze drie ‘triple kits’ uit, elk met drie niet-gemonteerde promotiemodellen. In 1956 richtte Erik Erikson SMP (Scale Model Products) op als een dochteronderneming van zijn eigen Detroit Plastic Products, maar met een aanzienlijk financieel belang in handen van AMT. SMP werd opgericht om “een voet tussen de deur te krijgen” bij Chevrolet, dat mogelijk ervan weerhield zaken te doen met AMT vanwege diens nauwe banden met Ford. SMP zou Chevrolet en enkele Chrysler-promotiemodellen produceren, terwijl AMT de productie van Ford- en GM-promo's (met uitzondering van Chevrolet) zou voortzetten. Terwijl er andere bedrijven waren die ook speelgoedmodelauto's en -banken maakten, worden AMT en SMP erkend als vooraanstaande originele fabrikanten van promotiemodellen, of ze nu van metaal of plastic zijn.

 

Vliegwiel aangedreven!

In 1957 begon AMT na te denken over manieren om de markt voor hun producten uit te breiden, getuige de toenemende belangstelling die oudere kinderen hadden, door hun promotiemodellen en vliegwielaangedreven AMT-speelgoedauto's aan te passen. Nadat hun promotiemodellen uit 1958 waren voltooid, voegde AMT verschillende aanpassingsonderdelen aan de gereedschappen toe, produceerde de modellen in styreen en introduceerde de inmiddels beroemde 3-in-1 Customizing Kit-serie. De respons was fenomenaal en in 1961 had AMT een eigen productiefaciliteit nodig. Er werd een gebouw gebouwd aan Maple Road in Troy, Michigan om alle activiteiten te huisvesten, van ontwerp tot het maken van patronen tot productie. 

 

De jaren zestig waren geweldige tijden voor AMT. Van 1959 tot 1964 had AMT een marketinggoeroe met de naam Budd “The Kat” Anderson. Hij reisde door het land, woonde autoshows en modelwedstrijden bij en creëerde opwinding over de producten van AMT. Talloze jonge modelbouwers konden er simpelweg geen genoeg van krijgen en de kits werden met honderdduizenden verkocht! Volgens de legende liep Budd in 1961, tijdens een lunchpauze van een modelwedstrijd die werd gehouden op een custom car show in Birmingham, Michigan, over straat met de schoonzoon van de eigenaar van AMT. Een groep jongens die meededen aan de wedstrijd kwam voorbij, toen een van hen Anderson aanwees en zei: "Hé, daar is de kat van AMT!" Budd en zijn cohort bleven praten over de gebeurtenis toen ze terugkeerden naar het kantoor van AMT en de rest is geschiedenis. De naam bleef hangen! Om wat flair toe te voegen, hebben ze de naam aangepast zodat deze wordt gespeld als 'Kat'. Dit kwam overeen met het feit dat de 'K' van Kustom werd gebruikt in combinatie met de betrokkenheid van George Barris bij veel AMT-kits.

 

Vanaf dat moment stond Budd bekend als de Kat van AMT en werd hij de eerste echte beroemdheid op het gebied van automodellering. Niet lang daarna werd de Kat-karikatuur geschetst door een creatieveling van de kunstafdeling en was het marketingpakket compleet. AMT gebruikte de naam en het karakter uitgebreid op hun kits en in Budds vaste columns die begin jaren zestig in modelautotijdschriften verschenen.

 

Custom Division

Naast Barris werkte AMT samen met andere bekende namen op het gebied van auto-customizing, zoals Gene Winfield, The Alexander Brothers en Dean Jeffries. Het resultaat was talloze ‘Annual’ 3-in-1- en ‘Trophy Series’-kits met gespecialiseerde stilerings- en prestatieonderdelen om standaard-, aangepaste of raceversies te bouwen. Replica's van beroemde 1:1 showhengels en -gebruiken zoals de Ala Kart, Fireball 500 en Deora waren allemaal uitgerust op schaal 1/25, met de nieuwste snelheidsonderdelen van het tijdperk. Iedereen wilde dat hun producten op grote schaal door AMT zouden worden geproduceerd! Maar schaalmodellen waren niet de enige projecten! Het groeiende succes van gelicentieerde kits en het gebruik van op maat gemaakte voertuigen in tv en films leidde ertoe dat AMT in 1965 de Speed ​​& Custom Division oprichtte. Gevestigd in Phoenix, Arizona en met de beroemde customizer Gene Winfield aan het stuur (en andere medewerkers zoals Sam Foose in -house) was het doel om 1:1 aangepaste voertuigen te produceren voor de film- en tv-industrie. In samenwerking met de Marbon Chemicals Company ontwikkelde AMT het idee om Marbons CRV (Cycolac Research Vehicle) met een plastic behuizing om te zetten in een 'echte' full-size kit, bekend als de Piranha, die consumenten konden kopen en in elkaar zetten. Er werd een op maat gemaakte Piranha Spy Car gebouwd voor de tv-serie Man from UNCLE en een Piranha-carrosserie in roadster-stijl werd gebruikt om de Piranha-dragster te creëren, waarvoor AMT campagne voerde om het project te promoten.

 

AMT ging echter niet alleen over auto's: in 1966 leidde de constructie van modellen voor de camera voor een toen nieuwe tv-serie genaamd Star Trek in 1966 tot een overeenkomst voor AMT om modelkits te produceren die op de show waren gebaseerd. De licentie is waarschijnlijk de grootste en langstdurende in de geschiedenis van modelbouwpakketten gebleken, met betrekking tot tv en films. Gerelateerde Star Trek-kits worden tot op de dag van vandaag nog steeds ontwikkeld en geproduceerd door AMT.

 

Gedurende de resterende jaren zestig en tot in de jaren zeventig bleef AMT enkele van de meest memorabele plastic modelbouwpakketten aller tijden produceren. Natuurlijk waren er allerlei soorten auto's. Maar grote vrachtwagens, vliegtuigen, fictieve onderwerpen en andere ruimtevaartuigen waren allemaal vertegenwoordigd in de jaarlijkse kitcatalogi. Monsters, raketten en zelfs replica's van de Flintstones, om nog maar te zwijgen van enkele uitvindingen van Leonardo Da Vici, verschenen ook!

 

Modelauto Jongens

De productie van het bedrijf bleef in Troje tot 1979, toen ze werden gekocht door Lesney's Matchbox Toys-divisie. Op dat moment werd de productie verplaatst naar Baltimore, Maryland, en bleef daar tot 1996, ondanks dat AMT in 1982 opnieuw werd gekocht door een ander bedrijf. In maart van dat jaar werden de AMT-lijn en de bijbehorende gereedschappen verkocht aan The Ertl Company uit Dyersville. Iowa. Een paar jaar later werd MPC aan de mix toegevoegd als een nieuwe overname door Ertl. Ertl zelf werd echter in 1999 opgekocht door Racing Champions. Ondanks RC's primaire focus op het verwerven van Ertl's gegoten gereedschapslijnen, ging de productie van plastic kits door; maar de output liet te wensen over. Er werd besloten om de merken modelbouwpakketten te verkopen en het bedrijf begon aanbiedingen te doen. Nu de bedoelingen van RC2 (nu de leercurve) bekend waren, sloot Thomas Lowe, oprichter van Ronde 2, een exclusieve overeenkomst om het AMT-eigendom (inclusief MPC) in licentie te geven. Met de licentie zou Ronde 2 kunnen onderzoeken of AMT opnieuw succesvol kan worden gemaakt.

 

Nu AMT in handen was van 'modelautojongens' en het merk MPC weer tot leven kwam, duurde het niet lang voordat er weer veel prachtige en historische modelbouwpakketten werden geproduceerd. Modelbouwers raakten enthousiast en de steun voor de producten groeide snel. In 2012 werden de gereedschappen en merken rechtstreeks gekocht in ronde 2, waardoor South Bend, Indiana de nieuwe thuisbasis voor AMT werd! Sindsdien zijn er verschillende geheel nieuwe kits, gebaseerd op moderne muscle car's, uitgebracht in de serie "Showroom Replicas" van AMT. Deze kits grijpen terug op de dagen van de bovengenoemde promotiemodellen en laten echt zien hoe het merk de cirkel rond heeft gemaakt. Er zijn ook aanvullende, gelicentieerde kits van de Batmobile uit 1966 en een wonderbaarlijk gigantische 1/350 Star Trek Enterprise uit de originele serie, allemaal gemaakt met nieuwe gereedschappen, met groot succes uitgebracht. Ronde 2 heeft nog veel meer geweldige dingen gepland voor AMT en de “nieuwe Kats” zijn er erg trots op de verzorgers te zijn van het meest historische modelbouwmerk.