Nieuwsbrief
Inloggen
v

De oorsprong van Molotow

Het is bijna onmogelijk om de volledige ontwikkeling van het merk MOLOTOW™ op te schrijven, aangezien het basiscomponent in 1959 werd vastgelegd met "Farben Feuerstein". Opgericht door Wilhelm Feuerstein, nam zijn zoon Jürgen Feuerstein later het familiebedrijf over en ontwikkelde het volgens zijn bedrijfsfilosofie.

 

Het is groter dan hip-hop

Jürgen deed al in zijn jeugd kennis op over verf, hun ingrediënten, duurzaamheid, kwaliteit en dekking, toen hij vaak achter de draaitafels van lokale clubs te vinden was. Dit en zijn passie voor muscle cars brachten hem in contact met de graffitiscene. Onnodig te vermelden dat al snel de eerste 1210 blikken in de verfwinkel van zijn ouders ronddraaiden.

Er ontstonden hechte vriendschappen - de scene vestigde zich en de industriële tak stond nog in de kinderschoenen. Samen met de meest vooraanstaande graffitikunstenaars ontwikkelde Jürgen de eerste prototypes van graffiti-geoptimaliseerde spuitbussen - dit betekende: minder spuitnevel, scherpe randen en blikken zonder mengkogeltjes. Met een vonk van ideeën effende Jürgen de grond voor de hele beweging.

 

Boom Biddy Bye Bye

Met de eerste spuitbus ter wereld zonder mengkogeltjes werd het merk MOLOTOW™ geboren en het logo voor het eerst op de achterkant van het etiket. Tot op de dag van vandaag is deze spuitbus referentieproduct nr. 1 voor echte actie.

Verdere innovaties lieten niet lang op zich wachten en de eerste spuitbus voor kunstenaars voor precieze, stedelijke kunst werd geboren - de MOLOTOW™ PREMIUM. Samen met de toen volgende ONE4ALL acrylmarkers was deze spuitbus het vlaggenschip en de leidraad voor toekomstige kleurconcepten op de kunstmarkt.

 

The Message

Ondertussen was de weg naar de hedendaagse graffiticultuur niet altijd gemakkelijk. In het begin beschouwde de maatschappij graffiti als 'vervuiling' of zelfs vandalisme, totdat de straatbeweging zich ontwikkelde tot een geaccepteerde kunstvorm. MOLOTOW™ droeg ook bij aan de erkenning van graffiti, hoewel onbewust, toen de eerste graffiti-expositie in 2004 in de galerie “K31” werd geopend. Met meer dan 1000 bezoekers was de opening niet alleen een groot succes, maar werd ook een nieuw podium gecreëerd voor internationale graffitikunstenaars en hun tot dan toe onderschatte kunst. Deze expositie verenigde kunstverzamelaars en kunstenaars onder één boodschap: kunst kent geen stereotypen.