Nieuwsbrief
Inloggen
v

Lenz Elektronik meer dan 40 jaar ervaring!

Een Historie van meer dan Veertig jaar tijd om terug te blikken, maar ook om vooruit te kijken. We kunnen trots zijn op wat we de afgelopen vier decennia hebben gecreëerd en bereikt.

Toen de eigenaar van het bedrijf in 1979 zijn eigen bedrijf oprichtte met "Bernd Lenz Elektronikentwicklung", was de digitale modelbaanbesturing nog ver weg. In 1978 introduceerde intel de 8086, een 16-bits microprocessor, en pas in de jaren tachtig kwamen de eerste pc's op de markt: Commodore C64, Sinclair ZX, Atari ST, Amiga. En niet te vergeten de IBM-pc, die door zijn open standaard de basis werd van alle pc's met Windows. De digitalisering vorderde langzaam, eindapparaten (pc's) waren duur. In die tijd verscheen een wereld vol digitale helpers alleen in sciencefictionromans.

Bernd LenzVoor de modelspoorbaan bestond deze digitale wereld echter al in het hoofd van Bernd Lenz. Nadat hij de analoge "Teichmann-controller" had ontwikkeld, die zeker nog bekend was bij oudere modelspoorders en waarmee voertuigen uitgerust met klokvormige armaturen analoog konden worden bestuurd met grote gevoeligheid, werd de "REPA-LOK-AUS" een van de eerste ontwikkelingen van Lenz uit de begintijd van digitale meer treinen besturing. Het eerste product van zijn inventiviteit dat klaar was voor serieproductie was een elektronisch voorschakelapparaat voor wisselstroomlocomotieven, dat de "haasje-over" bij het veranderen van de rijrichting verhinderde. Deze elektronica is vervolgens voor Märklin vervaardigd en daar geïnstalleerd.

Bernd LenzIn 1984 werd Lenz Elektronik GmbH opgericht, dat in de jaren daarna een sleutelrol speelde bij de ontwikkeling en productie van talrijke digitale componenten voor modelspoorbedrijven. Lenz ontwikkelde onder andere het Arnold Digital System en de "Märklin Digital for 2 -draad DC-systemen"

Bernd Lenz is altijd in verband gebracht met spoor 0: op de foto (archief Marcel Darphin) is te zien hoe hij soldeert om een ​​routematrix te maken voor de spoorbaan van Marcel Darphin, die helaas niet meer bestaat.

 

Lenz Elektronik de jaren tachtig


Elektronica vindt zijn weg naar de modelspoorbaan

Naast de Teichmann-controller, REPA-LOK-AUS en de ontwikkelingen voor Märklin en Arnold, ontwikkelt Lenz het compatibele meertreinenbesturingssysteem: besturing van een analoge locomotief in het digitale domein en analoge besturing van een digitale locomotief. Lenz ontving hiervoor het patent. Daarna volgt de ontwikkeling van de elektronica voor het veranderen van de rijrichting in de 1-spoor Adler en voor andere H0- en 1-spoor modellen van Märklin. Het Arnold Digital System en "Märklin Digital voor 2-draads gelijkstroomsystemen" worden geproduceerd. Voor het eerst worden microcontrollers gebruikt in locomotiefontvangers die een EEPROM hebben en dus elektronisch kunnen worden ingesteld (adres en andere parameters, voorlopers van CV's).

 

Lenz Elektronik de jaren negentig

Triomf van DCC en Digital plus

LE100LH100In 1991 werd Digital plus aangekondigd en de eerste locomotiefdecoder gepresenteerd: de LE100 kon door de modelspoorder zelf worden ingebouwd. Een jaar later is het eerste exemplaar van de LH100 te zien in Neurenberg. De nieuwe interface voor locdecoders wordt later door MOROP als NEM 652 naar de standaard gebracht. De ROCO Lokmaus ziet het levenslicht in de wereld van de modelspoorbanen, uiteraard op de ontwikkelingsafdeling van Lenz.

locomotief muis Op de foto rechts: de originele Lokmaus links, een laboratoriumprototype uit ontwikkeling rechts. Een beslissende stap op weg naar een fabrikantonafhankelijk, compatibel gegevensformaat (het zogenaamde "digitale formaat") was de standaardisatie van het digitale systeem van Lenz door de NMRA in 1993. Dit was het startschot voor de wereldwijde distributie van het zogenaamde DCC-formaat, dat inmiddels wereldwijd het meest verspreide digitale systeem is.

Arnold commandant In de jaren negentig waren er nog een aantal andere ontwikkelingen zoals de "Commander" voor Arnold, een digitaal systeem voor beginners. Met de LW100 introduceerde Lenz in 1995 een routebedieningspaneel, dat tot op de dag van vandaag door de eigenaren zeer gewaardeerd wordt. De aan het begin van het decennium met succes geïntroduceerde Digital plus kreeg in 1996 een update: met extra locomotieffuncties en de modus met 28 snelheden.

Arnold commandantEind jaren 90 worden twee complete sets voor de digitale meertreinenbesturing gepresenteerd: SET01 met LZ100, LV100, LH100 en een locdecoder LE130 en SET02 met LV101 en de handcontroller LH200, die tevens de digitale centrale is - een concept dat later ook met de Multimaus van ROCO werd doorgevoerd wordt.

In slechts tien jaar tijd vestigde Lenz een idee als wereldwijde standaard en baande hij de weg voor modelspoorders naar het digitale modelspoortijdperk met de digitale meertreinenbesturing Digital plus. Technologieën zoals ABC, de eenvoudige techniek voor nauwkeurig remmen, bloksecties of pendelbediening, of USP, de intelligente stroomvoorziening, of RailCom stellen vandaag de dag nog steeds maatstaven.

 

 

Lenz Elektronik 2000 tot 2009


Digitaal plus wordt volwassen. heropleving van de nul .

Arnold commandant Aan het begin van het millennium wordt het logo gemoderniseerd.

Voor nieuwkomers op het gebied van digitale modelspoorbanen brengt Lenz de "compacte" - controlecentrum en controller in één. Tillig maakt ook gebruik van dit goedkope instapsysteem. In samenwerking met ATLAS komt de DCC-besturing op basis van de "compact" ook naar de VS als het "ATLAS Master DCC-systeem".

Software-updates breiden Digital plus in versie 3 uit met 4-cijferige adressen, 128 snelheidsniveaus en meervoudige tractie. Versie 3.6 brengt tot 28 functies die kunnen worden ingesteld op permanente of tijdelijke functie en PoM-uitbreiding tot CV 1024.

BR66In 2002 kwam de eerste H0-locomotief van het merk Modell plus op de markt: de V 36 liet zien wat integratieve ontwikkeling mogelijk maakte. Later werd het H0-programma aangevuld met de serie 66 en verschillende varianten van de Köf. RailCom wordt aangekondigd en er wordt patent aangevraagd, dat in 2005 wordt verleend. De LZV100, center en versterker in één behuizing, verving in 2003 de losse apparaten LZ100 en LV100.

Arnold commandantDan de grote verrassing: de heropleving van de 0-meter wordt in 2003 aangekondigd met een uitgebreid programma. V 36, V 100 en BR 64, personen- en goederenwagens aangevuld met een compleet railsysteem. Met de 0-meter durft Lenz de taak op zich te nemen om als seriefabrikant de sluimerende maat nieuw leven in te blazen en indrukwekkende technologie aan te bieden tegen redelijke prijzen. Een exemplaar van de eerste locomotief van Lenz Spoor 0 is te zien op de Intermodellbau 2004, twee jaar later begint de levering van de modellen samen met de donderbus en het railsysteem. De komende jaren volgen de V100, de Köf en een startersset. Het railsysteem wordt continu uitgebreid, bijvoorbeeld met de DKW. De Lenz Spur 0 wordt een compleet programma.


 

Lenz Elektronik 2010 tot heden

Op weg om de grootste seriefabrikant in spoor 0 te worden

Sindsdien volgde het elkaar in rap tempo op. Locomotieven zoals de BR 64, V 160, V 60 en diverse Köf-varianten, de Lollo, de V 20, de BR 211, 212 en 213, de BR 24, de BR 38, de BR 94 en tenslotte de BR 50 verschijnen meerdere varianten. Daarnaast tal van goederen- en personenauto's. Een innovatieve op afstand bedienbare koppeling op locomotieven (ook in H0 overigens), origineel geluid, speciaal ontwikkelde rookgeneratoren... Lenz werkt nu samen met PECO aan het railsysteem om aan de toegenomen kwaliteitseisen te voldoen. Na ruim 15 jaar is de volgende generatie van het digitale centrum verschenen met de LZV200, de handcontroller LH101 verving de beproefde LH100, de draadloze LH101R wordt medio 2021 geleverd. Het programma van Lenz Elektronik voor de komende jaren staat al grotendeels vast:

De 2022-editie van de zal je vertellen wat er op het programma staat in de geweldige trackLenz Innovations-Anzeiger (ca. 6 MB).